Blamiblog

Day against DRM

Posted in Avatars com a consumidor, Avatars socials by blami on 28 Abril 2012

Day Against DRM vertical banner

Et compres un llibre en paper, a menys que tu ho diguis, ningú no pot saber que el tens. El llibre te’l llegeixes i després li deixes a un amic o el regales o el vens. El què vulguis.

Et compres un llibre digital, la teva compra queda registrada. El llibre te’l llegeixes i després… ja està. Si un amic el vol, que se’l compri (sí, algunes firmes te’l deixaran prestar de manera controlada). Si vols regalar-lo, compra una nova còpia i indica al venedor a qui li regales. Si vols vendre la teva còpia… de què vas?

En tota la història de la cultura, mai no havíem disposat de la possibilitat d’intercanviar els llibres com avui. Còpies sempre perfectes, sense pàgines engroguides, gastades, tacades, subratllades, per molts lectors que hagin passat per sobre. No cal mai més preocupar-se de que un llibre es perdi, que no se’n faci prou tirada per tothom que el vulgui llegir, que la còpia disponible estigui a una distància inaccessible pel lector interessat. Ah! i el petit detall, amb cost pràcticament nul tant de reproducció com de distribució i d’emmagatzemament.

Aquest petit detall fa que els distribuïdors perdin la seva raó de ser i per això, aprofitant la seva força econòmica, aconsegueixen que els governs aprovin lleis per protegir-los.

Per explicar-te com ho veig, t’adaptaré un exemple del llibre Me++ del Bill Mitchell (pg. 132):

Considera el negoci del transport de gel des de llacs de Nova Anglaterra a llocs tan allunyats con ara Calcuta durant el segle 19. Imagina tota la infraestructura necessària (talladors dels blocs, emagatzemadors, transportites, majoristes, venedors al detall…) Tot un negoci pròsper perquè les classes altes poguessin gaudir d’un refresc. Tot plegat va canviar quan les van començar a ser competitives les plantes de gel artificial cap el final del segle. I encara més quan disposar d’una nevera a casa va passar a ser assequible.

Quan penso en DRM, m’imagino els grans distribuïdors de gel forçant la creació de lleis en contra de l’ús del gel fet a casa.

Si el teu negoci, per bé que hi anés, s’acaba, què has de fer? Doncs sembla lògic que has de buscar-te’n un altre, no?

I què vol dir això? Que si no hi ha negoci, no hi haurà més llibres?

M’agrada l’opinió del Jason Epstein que recull Maria Rovira a l’article sobre el seu llibre La indústria del llibre : el passat, el present i el futur de l’edició

El negoci del llibre, tal com jo el vaig conèixer, ja és obsolet, però, com sempre, l’art d’explicar històries, tan característic dels humans, sobreviurà a l’evolució de les cultures i de les seves institucions. Les noves tecnologies canvien el món, però no esborren el passat ni alteren el genoma humà.

Segurament té raó, si abans del negoci hi havia llibres, no hi veig cap raó perquè deixin d’haver-ne un cop les poques cadenes que lideren el mercat deixin de fer-ne tants diners.

Evidentment, hi ha altres “industries” a les que aplica pràcticament tot l’anterior.

En tot cas, he volgut sumar-me a la iniciativa dels de defectivebydesign.org des d’aquest humil blog.

Anuncis

2 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. cerratis said, on 28 Abril 2012 at 17:20

    En Sant Jordi Susana me regaló un ebook desde Amazon… Nuestra sorpresa es que cuando lo metí en mi kindle no podía leerlo por que estaba registrada a su cuenta de Amazon (gracias al DRM no podía leerlo)… Conclusión: Me costó 15 minutos crackearlo y ahora lo podemos leer sin problema en dos kindles a la par 🙂

  2. blami said, on 29 Abril 2012 at 10:01

    Seguramente el tiempo dedicado a comprarlo + crakearlo fue superior al de descargarlo “pirata”. Sin contar con que lo que pagó Susana fue mayoritariamente al bolsillo de Amazon y no del autor. No sé. Algo no funciona aquí…


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: